Thesis Actualización grados de desempeño (PG) para zona Centro-Sur de Chile
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Date
2024-08
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Program
Construcción Civil
Departament
Campus
Campus Casa Central Valparaíso
Abstract
Actualmente en nuestro país la especificación asfáltica de desempeño superior (SUperior PERforming Asphalt PAVEment, SUPERPAVE) se encuentra en el Manual de Carreteras Volumen N°8, no obstante aún no se encuentra en la norma vigente de asfaltos para pavimentos, es por ello que el Instituto Nacional de Normalización (INN), organismo encargado de la elaboración de normas técnicas nacionales (normalización) y quien está a cargo de la norma vigente NCh2440:1998 Asfaltos para pavimentos - Clasificación y requisitos, se encuentra en un proceso de actualización de la norma donde se incorporará la especificación SUPERPAVE.
El objetivo del presente trabajo es presentar una actualización de los grados de desempeño (PG) para la zona centro-sur de Chile al año 2022, usando como referencia el trabajo “Comparación de Zonificaciones SUPERPAVE para Chile y Cuantificación de la Influencia del Cambio Climático en la Selección del Ligante Asfáltico” (Arteaga, 2017). Para ello, se recopiló información de temperaturas máximas y mínimas de las estaciones climatológicas que cumplieran con los criterios SUPERPAVE en el área comprendida entre la Región Metropolitana y la Región de Magallanes y la Antártica Chilena, recopiladas desde la Dirección Meteorológica de Chile (DMC) y la Dirección General de Aguas (DGA). Utilizando los modelos de cálculo de grados de desempeño (PG, Performance Grade) implementados en los programas LTPPBind 2.1 y LTPPBind 3.1 de la Administración Federal de Carreteras (Federal Highway Administration) de EE.UU., se obtuvo las temperaturas de pavimentos para la posterior selección de los ligantes asfálticos que cumplan tanto la temperatura alta, baja e intermedia.
Como resultado, se actualizó la base de datos de las estaciones climáticas añadiendo 3 nuevas estaciones: Rengo, Tricauco y Los Ángeles a las previamente estudiadas por Arteaga. Se obtuvo los PG de cada estación climática con cada uno de los modelos de cálculo y se les asignó las opciones de ligantes asfálticos tradicionales que cumplieran con las temperaturas requeridas. Los resultados obtenidos muestran que, para una confiabilidad del 50% y 98%, con ambos métodos es posible cubrir la zona centro-sur de Chile con 3 ligantes asfálticos tradicionales: PG 64-22, PG 58-28 y PG 52-34.
Currently, in our country, the SUPERPAVE (SUperior PERforming Asphalt PAVEment) asphalt specification is included in the Highway Manual Volume No. 8 (Manual de Carreteras Volumen N°8). However, it is not yet included in the current asphalt standards for pavements. This is why the National Institute of Standardization (Instituto Nacional de Normalización, INN), the body responsible for the development of national technical standards (standardization) and which is in charge of the current standard NCh2440:1998 Asphalts for pavements - Classification and requirements, is in the process of updating the standard to incorporate the SUPERPAVE specification. The objective of the present work is to provide an update of the performance grades (PG) for the central-southern zone of Chile for the year 2022, using as a reference the work “Comparación de Zonificaciones SUPERPAVE para Chile y Cuantificación de la Influencia del Cambio Climático en la Selección del Ligante Asfáltico” (Arteaga, 2017). To achieve this, information on maximum and minimum temperatures from weather stations that met the SUPERPAVE criteria in the area between the Metropolitan Region and the Magallanes and Chilean Antarctic Region was collected from the Chilean Meteorological Directorate (Dirección Meteorológica de Chile, DMC) and the General Directorate of Water (Dirección General de Aguas, DGA). Using the performance grade (PG) calculation models implemented in the LTPPBind 2.1 and LTPPBind 3.1 programs of the U.S. Federal Highway Administration, pavement temperatures were obtained for the subsequent selection of asphalt binders that meet the high, low, and intermediate temperature requirements. As a result, the database of weather stations was updated by adding 3 new stations: Rengo, Tricauco, and Los Ángeles to those previously studied by Arteaga. The PG of each weather station was obtained with each of the calculation models, and traditional asphalt binder options that met the required temperatures were assigned to them. The results show that, for a reliability of 50% and 98%, with both methods it is possible to cover the central-southern zone of Chile with 3 traditional asphalt binders: PG 64-22, PG 58-28, and PG 52-34.
Currently, in our country, the SUPERPAVE (SUperior PERforming Asphalt PAVEment) asphalt specification is included in the Highway Manual Volume No. 8 (Manual de Carreteras Volumen N°8). However, it is not yet included in the current asphalt standards for pavements. This is why the National Institute of Standardization (Instituto Nacional de Normalización, INN), the body responsible for the development of national technical standards (standardization) and which is in charge of the current standard NCh2440:1998 Asphalts for pavements - Classification and requirements, is in the process of updating the standard to incorporate the SUPERPAVE specification. The objective of the present work is to provide an update of the performance grades (PG) for the central-southern zone of Chile for the year 2022, using as a reference the work “Comparación de Zonificaciones SUPERPAVE para Chile y Cuantificación de la Influencia del Cambio Climático en la Selección del Ligante Asfáltico” (Arteaga, 2017). To achieve this, information on maximum and minimum temperatures from weather stations that met the SUPERPAVE criteria in the area between the Metropolitan Region and the Magallanes and Chilean Antarctic Region was collected from the Chilean Meteorological Directorate (Dirección Meteorológica de Chile, DMC) and the General Directorate of Water (Dirección General de Aguas, DGA). Using the performance grade (PG) calculation models implemented in the LTPPBind 2.1 and LTPPBind 3.1 programs of the U.S. Federal Highway Administration, pavement temperatures were obtained for the subsequent selection of asphalt binders that meet the high, low, and intermediate temperature requirements. As a result, the database of weather stations was updated by adding 3 new stations: Rengo, Tricauco, and Los Ángeles to those previously studied by Arteaga. The PG of each weather station was obtained with each of the calculation models, and traditional asphalt binder options that met the required temperatures were assigned to them. The results show that, for a reliability of 50% and 98%, with both methods it is possible to cover the central-southern zone of Chile with 3 traditional asphalt binders: PG 64-22, PG 58-28, and PG 52-34.
Description
Keywords
Pavimentos asfálticos, Infraestructura vial, Estaciones climáticas, Temperatura atmosférica
