Thesis Diseño de tarjetas de aprendizaje UX gamificadas para aprendizaje en entornos de educación superior
Loading...
Date
2025
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Program
Ingeniería en Diseño de Productos
Departament
Campus
Campus Santiago San Joaquín
Abstract
En siguiente proyecto de título de Ingeniería n Diseño de Productos se enmarca en el desarrollo de herramientas educacionales universitarias para el aprendizaje de métodos y principios UX (UX, User Experience, Experiencia de Usuario en inglés)
El objetivo principal del proyecto fue el desarrollo de un set de tarjetas para jugar aplicando principios UX a diferentes escenarios de desarrollo de producto.
Primeramente, se realizó una investigación sobre herramientas y metodologías que podrían servir en el desarrollo del proyecto. En el transcurso de la investigación se decidió usar la metodología del doble diamante debido a la familiaridad que existe con esta metodología y la similaridad que tiene con las metodologías usadas en UX. Luego de definir la metodología se procedió a realizar una investigación sobre el UX design y herramientas de aprendizaje.
Luego de definir la gamificación como herramienta de aprendizaje, se comenzó con el desarrollo del producto, obteniendo un primer acercamiento a un juego de mesa que permita aprender sobre la aplicación de métodos UX.
Finalmente, este trabajo nos permite visualizar y estudiar los procesos y patrones mentales de la gente al momento de idear y diseñar una solución.
The following engineering degree project in product design is framed in the development of university educational tools for learning UX methods and principles. The main objective of the project was the development of a set of playing cards applying UX principles to different product development scenarios. First, research was carried out on tools and methodologies that could be used in the development of the project. During the research, it was decided to use the double diamond methodology due to the familiarity that exists with this methodology and the similarity it has with the methodologies used in UX. After defining the methodology, we proceeded to carry out research on UX design and learning tools. After defining gamification as a learning tool, the development of the product began, obtaining a first approach to a board game that allows learning about the application of UX methods. Finally, this work allows us to visualize and study people's mental processes and patterns.
The following engineering degree project in product design is framed in the development of university educational tools for learning UX methods and principles. The main objective of the project was the development of a set of playing cards applying UX principles to different product development scenarios. First, research was carried out on tools and methodologies that could be used in the development of the project. During the research, it was decided to use the double diamond methodology due to the familiarity that exists with this methodology and the similarity it has with the methodologies used in UX. After defining the methodology, we proceeded to carry out research on UX design and learning tools. After defining gamification as a learning tool, the development of the product began, obtaining a first approach to a board game that allows learning about the application of UX methods. Finally, this work allows us to visualize and study people's mental processes and patterns.
Description
Keywords
Juegos de mesa, Gamificación, UX
