Thesis Diseño y validación de instrumentos de acreditación laboral en minera Los Pelambres
Loading...
Date
2025-10
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Program
Ingeniería Civil Industrial
Departament
Campus
Campus Casa Central Valparaíso
Abstract
La presente memoria aborda el rediseño y validación de los instrumentos de acreditación laboral en Minera Los Pelambres, en el marco de la transformación tecnológica y organizacional que enfrenta la industria minera. El objetivo principal fue actualizar procedimientos y materiales de acreditación para garantizar mayor calidad, claridad y estandarización en los procesos formativos, fortaleciendo la movilidad interna de los trabajadores y la productividad organizacional. La metodología aplicada corresponde a una investigación aplicada y no experimental, estructurada bajo el ciclo de mejora continua PDCA (Plan–Do–Check–Act). El estudio se desarrolló en cuatro etapas: diagnóstico inicial, rediseño de instrumentos, validación técnica y preparación para la implementación. Para ello, se utilizaron entrevistas a actores clave, revisión documental, trabajo colaborativo con proveedores y desarrollo de herramientas de seguimiento mediante Power BI. Los principales hallazgos del diagnóstico evidenciaron obsolescencia de materiales, falta de estandarización, ausencia de lenguaje inclusivo, deficiencias en la plataforma digital y un impacto negativo en la percepción de legitimidad del proceso de acreditación. A partir de estos resultados, se diseñaron y validaron 10 mallas curriculares actualizadas, 322 cursos distribuidos en rutas formativas especializadas, y un paquete instruccional estandarizado compuesto por cuadernos de participante e instructor, descriptores, presentaciones y evaluaciones. El modelo propuesto integra criterios técnico-pedagógicos, estándares del Consejo de Competencias Mineras, principios de motivación (modelo ARCS) y la incorporación transversal de habilidades blandas. Además, se estableció un proceso de revisión anual para asegurar su actualización permanente y se proyectó un esquema de gestión autónoma y sostenible por parte del área de Aprendizaje y Desarrollo. Los resultados obtenidos muestran que el rediseño no solo resuelve brechas técnicas y pedagógicas, sino que también fortalece la equidad, la transparencia y la pertinencia de los procesos de acreditación laboral. A nivel organizacional, se espera un impacto positivo en la productividad, la retención de talento y la preparación de la fuerza laboral frente a los desafíos de la Industria 4.0.
This thesis addresses the redesign and validation of labor accreditation instruments at Minera Los Pelambres, within the framework of the technological and organizational transformation of the mining industry. The main objective was to update accreditation procedures and materials in order to ensure higher quality, clarity, and standardization of training processes, thereby strengthening internal mobility and organizational productivity. The applied methodology corresponds to a non-experimental applied research structured under the continuous improvement cycle PDCA (Plan–Do–Check–Act). The study was developed in four stages: initial diagnosis, redesign of instruments, technical validation, and preparation for implementation. The diagnosis revealed obsolescence of materials, lack of standardization, absence of inclusive language, deficiencies in the digital platform, and negative perceptions of legitimacy. Based on these findings, ten updated curricular frameworks and 322 courses were designed and validated, organized into specialized training routes and accompanied by a standardized instructional package. The proposed model integrates technical-pedagogical criteria, standards from the Mining Skills Council, motivational principles (ARCS model), and the transversal incorporation of soft skills. The results demonstrate that the redesign not only addresses technical and pedagogical gaps but also strengthens equity, transparency, and relevance in labor accreditation processes. At an organizational level, the project is expected to positively impact productivity, talent retention, and workforce preparedness for the challenges of Industry 4.0.
This thesis addresses the redesign and validation of labor accreditation instruments at Minera Los Pelambres, within the framework of the technological and organizational transformation of the mining industry. The main objective was to update accreditation procedures and materials in order to ensure higher quality, clarity, and standardization of training processes, thereby strengthening internal mobility and organizational productivity. The applied methodology corresponds to a non-experimental applied research structured under the continuous improvement cycle PDCA (Plan–Do–Check–Act). The study was developed in four stages: initial diagnosis, redesign of instruments, technical validation, and preparation for implementation. The diagnosis revealed obsolescence of materials, lack of standardization, absence of inclusive language, deficiencies in the digital platform, and negative perceptions of legitimacy. Based on these findings, ten updated curricular frameworks and 322 courses were designed and validated, organized into specialized training routes and accompanied by a standardized instructional package. The proposed model integrates technical-pedagogical criteria, standards from the Mining Skills Council, motivational principles (ARCS model), and the transversal incorporation of soft skills. The results demonstrate that the redesign not only addresses technical and pedagogical gaps but also strengthens equity, transparency, and relevance in labor accreditation processes. At an organizational level, the project is expected to positively impact productivity, talent retention, and workforce preparedness for the challenges of Industry 4.0.
Description
Keywords
Industria minera, Estándares del Consejo de Competencias Mineras, Acreditación laboral, Mallas curriculares y rutas formativas, Habilidades blandas y motivación (modelo ARCS), Transformación tecnológica y organizacional
