Thesis Propuesta de diseño e implementación de una metaheurística para la resolución del problema de recogida, estabilización in situ y traslado de las víctimas durante desastres de gran escala
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Date
2023
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Program
Ingeniería Civil Informática
Departament
Campus
Campus Santiago San Joaquín
Abstract
Los desastres naturales de gran escala causan miles de muertes a nivel mundial cada año. En este contexto, se requiere contar con soluciones eficientes para atender las necesidades de la población. Resulta crucial abordar el proceso de rescate y hospitalización de las víctimas del desastre, que no pueden acceder a centros médicos por sí mismas, teniendo en cuenta que estas necesitan ser estabilizadas y que su estado puede deteriorarse al no recibir la atención médica. Esta situación corresponde al problema de recogida, estabilización y traslado de las víctimas (CSTP). A pesar de que en la literatura actual se han presentado propuestas para abordar el problema, estas tienen un enfoque de búsqueda completa, lo que conlleva a largos tiempos de ejecución. Debido a esto, en el presente trabajo se proponen tres metodologías de búsqueda incompleta basadas en el uso de construcción greedy, con una perturbación utilizando una heurística de re-enrutamiento forzado. Se realizaron experimentos, usando una instancia de literatura que simula un terremoto magnitud 8.95 en escala de Richter en la ciudad de Iquique, Chile, y los resultados obtenidos resultan ser competitivos en comparación con el estado de arte, mostrando además requerir bajos tiempos para su obtención.
Large-scale natural disasters have a global impact, leading to thousands of deaths annually. Consequently, in this context, efficient solutions are crucial to meet the population’s needs. Addressing the rescue and hospitalization of victims who cannot access medical facilities on their own is of utmost importance, as their condition may deteriorate without proper medical attention. This scenario corresponds to the Casualty Stabilization- Transportation Problem (CSTP). Even though the state-of-the-art literature presents proposals for solving this problem, they rely on exhaustive search methods, resulting in high execution times. To address this, the present work introduces three incomplete search methodologies based on greedy construction, followed by perturbation phase using a re-routing heuristic. Experimental simulations were conducted using a literature instance simulating an 8.95 Richter scale earthquake in Iquique, Chile. The obtained results demonstrate competitiveness compared to the state-of-the-art while requiring significantly reduced computational times.
Large-scale natural disasters have a global impact, leading to thousands of deaths annually. Consequently, in this context, efficient solutions are crucial to meet the population’s needs. Addressing the rescue and hospitalization of victims who cannot access medical facilities on their own is of utmost importance, as their condition may deteriorate without proper medical attention. This scenario corresponds to the Casualty Stabilization- Transportation Problem (CSTP). Even though the state-of-the-art literature presents proposals for solving this problem, they rely on exhaustive search methods, resulting in high execution times. To address this, the present work introduces three incomplete search methodologies based on greedy construction, followed by perturbation phase using a re-routing heuristic. Experimental simulations were conducted using a literature instance simulating an 8.95 Richter scale earthquake in Iquique, Chile. The obtained results demonstrate competitiveness compared to the state-of-the-art while requiring significantly reduced computational times.
Description
Keywords
Metaheurísticas, Logística humanitaria, Desastre de gran escala