Thesis ANÁLISIS Y CARACTERIZACIÓN DE FALLAS EN RODAMIENTOS POR MEDIO DE MEDICIÓN DE ESPECTROS VIBRACIONALES
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Date
2020-08
Authors
DE ARCAS ORELLANA, DIEGO IGNACIO
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Abstract
Los rodamientos corresponden a uno de los componentes fundamentales empleados en una gran variedad de máquinas y equipos rotativos como turbinas, motores, bombas, compresores entre otros, los cuales son comúnmente utilizados en distintos procesos industriales. El mantenimiento y monitoreo de este componente es una actividad indispensable en cualquier proceso industrial por lo que la investigación de nuevas técnicas y métodos utilizados para la detección de fallas en los rodamientos se encuentran en constante desarrollo. Este trabajo plantea evaluar la implementación de un nuevo método de clustering (Mapas PRH-PRL) en el análisis y caracterización de las fallas presentes en los rodamientos a través del tratamiento de espectros vibracionales. Para lograr esto se realiza un estudio en laboratorio de las fallas más comunes en rodamientos mediante la medición de vibraciones y aplicando los métodos convencionales de diagnóstico de fallas, para luego implementar el método de mapas PRH-PRL y evaluar el comportamiento de este en cuanto a la capacidad de detección de los distintos tipos de estados y fallas. De esta manera este trabajo pretende contrastar un análisis y diagnóstico de fallas convencional frente a la aplicación del método PRH-PRL en la detección de fallas. Como un primer acercamiento en la aplicación de este método al diagnóstico de fallas, los resultados obtenidos fueron favorables y efectivos en cuanto a la capacidad de detección de fallas que posee el método PRH-PRL, lo que da paso a nuevas líneas investigativas relacionadas con la aplicación de este método en el análisis de fallas en rodamientos
Bearings are considered as one of the fundamental components used in a vast variety of rotating machinery and equipment like turbines, engines, pumps and compressors among others, which are commonly utilized in different industrial processes. Bearing maintenance and monitoring are essential activities in any industrial process, reason why research and studies in new techniques and methods are in constant development. This work proposes to evaluate the implementation of a new clustering method (PRH-PRL Maps) applied to bearing fault analysis and characterization through vibration spectrum processing. To achieve this, a fault study is executed in a laboratory testing shaft through vibration data acquisition and using common vibration analysis methods, leading to the posterior implementation of the PRH-PRL maps method in order to evaluate the map’s behavior related t its bearing fault detection and diagnosis capabilities. This work attempts to compare a common fault analysis amongst the application of the new PRH-PRL method in bearing fault detection. As a first approach of this method in a fault diagnosis analysis, the obtained results were considered as favorable and effective related to the method’s fault detection capabilities, which leads to potential new investigatory paths involving the PRH-PRL maps in bearing fault analysis
Bearings are considered as one of the fundamental components used in a vast variety of rotating machinery and equipment like turbines, engines, pumps and compressors among others, which are commonly utilized in different industrial processes. Bearing maintenance and monitoring are essential activities in any industrial process, reason why research and studies in new techniques and methods are in constant development. This work proposes to evaluate the implementation of a new clustering method (PRH-PRL Maps) applied to bearing fault analysis and characterization through vibration spectrum processing. To achieve this, a fault study is executed in a laboratory testing shaft through vibration data acquisition and using common vibration analysis methods, leading to the posterior implementation of the PRH-PRL maps method in order to evaluate the map’s behavior related t its bearing fault detection and diagnosis capabilities. This work attempts to compare a common fault analysis amongst the application of the new PRH-PRL method in bearing fault detection. As a first approach of this method in a fault diagnosis analysis, the obtained results were considered as favorable and effective related to the method’s fault detection capabilities, which leads to potential new investigatory paths involving the PRH-PRL maps in bearing fault analysis
Description
Keywords
RODAMIENTOS , ESPECTRO VIBRACIONAL , RODAMIENTOS -- MANTENCION